Obecnie dieta bezglutenowa jest bardzo modna – sięgają po nią osoby chcące schudnąć lub zdrowiej się odżywiać. Trzeba jednak pamiętać, że została ona opracowana specjalnie dla osób z celiakią oraz nietolerancją glutenu.

Zdarza się, że nietolerancji glutenu czy celiakii towarzyszy nietolerancja laktozy. W takiej sytuacji powinno wprowadzić się dietę bezglutenową i bezmleczną. Taką dietę warto wprowadzać pod okiem lekarza prowadzącego oraz po konsultacji ze specjalistą z zakresu dietetyki, gdyż jest ona dość trudna w utrzymaniu i niezalecana dla osób bez wyżej wymienionych problemów. Co zatem można, a czego nie można jeść w diecie bezglutenowej?

Co to jest dieta bezglutenowa?

Przygotowanie jadłospisu przy diecie bezglutenowej polega na eliminacji składników zawierających gluten, co pozwala na zmniejszenie dolegliwości w przypadku nietolerancji glutenu, uczulenia na gluten lub celiakii (choroby trzewnej). Jak już wspomniano, taką dietę należy wprowadzać pod okiem lekarza i dietetyka. Jest to bardzo ważne, gdyż efektem samodzielnie wprowadzonej diety bezglutenowej może być osłabienie organizmu oraz poważne niedobory niektórych składników odżywczych potrzebnych człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania. Najczęstsze efekty uboczne diety bezglutenowej to niedobór witamin z grupy B i żelaza. Dlatego też produkty zawierające gluten należy zastąpić innymi, które będą dostarczać tych składników. Szczególnie zaleca się np. kasze ze zbóż niezawierających glutenu, ryż i kukurydzę.

Z trudniejszą sytuacją mamy do czynienia w przypadku równoczesnych problemów z nietolerancją glutenu i cukru mlecznego, czyli laktozy. W takiej sytuacji konieczna jest dieta bezglutenowa i bez laktozy, a jednocześnie niezbędne jest znalezienie alternatywnych źródeł białka oraz wapnia.

Z uwagi na fakt, że problem nietolerancji glutenu jest coraz szerzej omawiany, na rynku pojawia się wiele produktów bezglutenowych. Także coraz więcej restauracji czy firm cateringowych opracowuje swoje przepisy na bazie wytycznych dla diety bezglutenowej. Jednak osoby z celiakią czy nietolerancją glutenu muszą uważać, żeby proponowane im produkty nie zawierały takich składników, jak kwas cytrynowy, laktoza czy cukier. Istotne jest też, aby dokładnie czytać etykiety, gdyż produkty teoretycznie bezglutenowe mogą być zanieczyszczone alergenami. Dzieje się tak np. w wyniku kontaktu z pyłem pochodzącym z produkcji innych wyrobów danej firmy.