Indie to kraj, którego kultura rozwijała się przez tysiące lat. Przez ten czas powstała niesamowita mieszanka stworzona z wielu narodów i religii. Tę różnorodność widać praktycznie w każdej dziedzinie. Wyróżnia się nią również kuchnia indyjska.

Warto zaznaczyć, że pod tym pojęciem kryje się tak naprawdę wiele różnorodnych kuchni regionalnych, na których kształtowanie się często wpływ miała dominująca w danej części kraju religia. Nie bez znaczenia jest również to, że Indie są dużym krajem i w różnych częściach dostępne są odrębne produkty spożywcze. To powoduje, że przepisy kuchni indyjskiej są tak różnorodne. Czym dokładnie charakteryzuje się kuchnia indyjska? Jakie potrawy warto przygotować samodzielnie w domu?

Kuchnia indyjska – krótka charakterystyka

Na dzisiejszy kształt kuchni indyjskiej wpływ miały przede wszystkim hinduizm, buddyzm i islam. Częściowo przyczynili się też do tego sikhowie, parsowie, a także do pewnego stopnia przybysze z Europy.

Odpowiednio zbilansowana dieta ma duże znaczenie w ajurwedzie, czyli tradycyjnej medycynie indyjskiej. Jej podstawy wskazują, które z potraw pozwolą na uzyskanie umysłowego oczyszczenia, a także zaspokoją potrzeby ciała. Z uwagi na to, że ajurweda w swoich wytycznych pomija mięso, kuchnia indyjska często kojarzona jest z wegetarianizmem. Trzeba jednak wiedzieć, że mięso jest tu stosowane, szczególną popularnością cieszy się drób, a także jagnięcina czy dania rybne.

Warto też pamiętać o tym, że tradycyjna kuchnia indyjska jest silnie zregionalizowana. Na północy kraju wyraźnie widać wpływy islamskie. Potrawy tu są łagodniejsze niż w innych regionach, nie je się wieprzowiny, za to bardzo popularne są różnego rodzaju potrawki z drobiu, baraniny, a nawet koziny. Powszechnie spożywane są wypieki z pszenicy (ćapatti). To właśnie z tego regionu pochodzi słynna potrawka curry. Popularna jest tu także soczewica oraz sosy typu chutney. Chętnie jada się tutaj również lekkie sałatki.

Kuchnia południowoindyjska wyróżnia się bardzo wyrazistym smakiem – potrawy są bardzo ostre i często wegetariańskie. Panuje tutaj całkowity zakaz spożywania wołowiny. Mieszkający w tym rejonie wyznawcy hinduizmu praktycznie w ogóle nie jadają mięsa. Podstawę wielu dań stanowi ryż. Często stosowane jest również mleczko kokosowe oraz różnego rodzaju jogurty. Charakterystyczne dla tego regionu potrawy to między innymi zupy na bazie soczewicy oraz sosy warzywno-owocowe.

Na wschodzie Indii również wykorzystuje się ryż i soczewicę, a także ryby. Chętnie przygotowywane są tu również różnego rodzaju placki chlebowe. Tutejsze dania wyróżnia słodki posmak uzyskiwany dzięki dodatkowi miejscowego sera.

Najbardziej różnorodna jest kuchnia na zachodzie Indii. Widać tutaj wpływy innych regionów kraju, ale także europejskich podróżników – szczególnie Portugalczyków. Do najsłynniejszych dań tego regionu zalicza się słodką chałwę, a także potrawy z drobiu, w tym kaczki przygotowywane na sposób bombajski.

Kuchnia indyjska – jakie przepisy warto wypróbować na początek?

Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z kuchnią indyjską, powinny zacząć od łagodniejszych smaków północy. Warto wypróbować między innymi przepisy na sos chutney, który ma kilka odmian (najpopularniejsze są chutney cebulowy, miętowy i mango). Taki sos można podawać do zimnych przekąsek lub ciepłych dań, np. ryżowych naleśników dosa.

Warto pokusić się o przygotowanie kurczaka curry. Do sporządzenia dania dla 4 osób potrzeba: 1 podwójnej piersi z kurczaka, 2 łyżek czerwonej pasty curry, 2 ząbków czosnku, czerwonej papryki, 400 ml mleka kokosowego, 2 łyżek sosu sojowego, 2 szalotek.

Przygotowanie potrawy jest bardzo proste i nie zajmuje dużo czasu. Na patelni w pierwszej kolejności należy umieścić pastę curry i po chwili dodać czosnek oraz kawałki mięsa. Następnie stopniowo dodaje się kolejne składniki – paprykę i cebulę. Kiedy wszystko się podsmaży, należy dodać sos sojowy i po chwili zalać wszystko mlekiem kokosowym. Danie należy dusić przez około 10 minut.

Tak przygotowane curry można podawać z ryżem. Z czasem można też zacząć eksperymenty ze smakiem. Do potrawy można dodać np.: sok i liście limonki, świeżą kolendrę, szczypiorek lub prażone ziarna sezamu.