Powszechnie panuje przekonanie, że potrawy smażone nie są zdrowe ‒ mogą przyczyniać się do otyłości i rozwoju wielu chorób. Jednak czy rzeczywiście tak jest? Jak się okazuje, możemy smażyć tak, by jedzenie było nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Pytanie tylko, na czym smażyć?

Dość często zwraca się uwagę na fakt, że tłuszcz jest nośnikiem smaku. To dlatego potrawy tłuste, a także smażone, są tak chętnie wybierane. Niekiedy trudno uniknąć używania tłuszczu do przygotowania potraw. Można jednak wybrać taki tłuszcz, który będzie zdrowszy niż inne i nie przyczyni się do rozwoju chorób, a wręcz korzystnie wpłynie na nasze zdrowie. A zatem na czym smażyć naleśniki, a co sprawdzi się do smażenia schabowego lub ryby? 

Na czym smażyć dietetycznie?

Jaki tłuszcz najlepiej nadaje się do smażenia? Dietetycy zalecają maksymalne ograniczenie tłuszczów zwierzęcych i zastąpienie ich olejami roślinnymi. Jednak czy wszystkie nadają się do smażenia? O ile większość olejów roślinnych zawiera szereg cennych substancji odżywczych dla naszego zdrowia, to nie każdy z nich nadaje się do smażenia. Wynika to z faktu, że niektóre oleje w wysokich temperaturach tracą swoje cenne właściwości. Do smażenia nie nadają się na przykład oleje z dużą zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (np. olej lniany czy z orzechów włoskich), gdyż są wrażliwe na wysoką temperaturę. Można je jednak dodawać do sałatek czy sosów przygotowywanych na zimno.

Do smażenia zatem najlepiej stosować te oleje, które mają bardzo wysoką temperaturę dymienia ‒ są to przede wszystkim: olej ryżowy, rzepakowy, kokosowy czy oliwa z oliwek. Warto jednak pamiętać o tym, że oleje tego typu zalecane są przede wszystkim do krótkiego smażenia, w szczególności warzyw i szybkiego podsmażania mięs. Warto też podkreślić, że nie należy stosować ponownie raz użytego oleju.

Jeżeli smażenie ma być zdrowe, to warto ograniczać ilość tłuszczu i starać się, aby obróbka termiczna trwała jak najkrócej. Do zdrowego smażenia warto wykorzystać specjalne garnki i patelnie z nieprzywierającym i odpowiednio profilowanym dnem ‒ np. grillowe. Przy niektórych potrawach można też znacząco ograniczyć olej wylewany na patelnię lub całkowicie z niego zrezygnować. 

Na czym smażyć naleśniki?

Jeżeli ciasto naleśnikowe jest dobrze wyrobione i doda się do niego odrobinę oleju, np. rzepakowego, nie trzeba będzie już dolewać na patelnię żadnego tłuszczu. Ważne jest jednak to, aby używać patelni o specjalnej powłoce i niskich ściankach. Przed wylaniem ciasta na powierzchnię patelni powinna ona uzyskać odpowiednią temperaturę. Wówczas ciasto szybko się zetnie i będzie stopniowo wysuszać, a naleśniki wyjdą idealne.

Na czym smażyć rybę?

Polacy coraz częściej sięgają po ryby w swojej diecie. Warto jednak pamiętać o tym, że ryby wymagają odpowiedniej obróbki termicznej. Przygotowując np. karpia czy dorsza, należy wiedzieć, na czym je usmażyć. Pomocna może okazać się patelnia grillowa, która ograniczy kontakt ryby z tłuszczem. Jednocześnie pozwoli też na uzyskanie ciekawego aromatu i smaku potrawy. Do smażenia ryby można wykorzystać olej rzepakowy. Jeżeli chcemy, aby danie było jak najzdrowsze, warto zrezygnować z panierki.

Na czym smażyć steki i inne mięsa?

Często pojawia się pytanie, na czym smażyć mięso, aby było jak najlepsze, a jednocześnie zdrowe. Tutaj również warto wykorzystać możliwości, jakie daje patelnia grillowa. Najlepiej wybierać chude mięso, które wcześniej będzie marynowane w oleju odpowiednim do smażenia i przyprawach. Pozwoli to ograniczyć ilość tłuszczu potrzebnego do smażenia na patelni. Z kolei karkówka czy boczek mogą smażyć się na stopniowo wytopionym z mięsa tłuszczu.