Zdrowe odżywianie dla każdego będzie znaczyło coś innego. Dla jednych będzie to dieta wegetariańska, dla drugich ta pozbawiona glutenu, a dla jeszcze innych bezlaktozowa. W Warszawie jest wiele restauracji spełniających te kryteria.

Zdrowe jedzenie dla większości oznacza niską zawartość tłuszczu, cukru, unikanie białego pieczywa i potraw wysokoprzetworzonych. Nowe trendy powstały dzięki opublikowaniu przez Instytut Żywności i Żywienia uaktualnionej Piramidy Żywienia. W najnowszej wersji węglowodany zostały wykluczone jako podstawowy składnik diety. 

Przepisy na zdrowe jedzenie są coraz bardziej różnorodne i wiele restauracji może pochwalić się zdrowym menu. Zdrowe jedzenie w Warszawie nie jest dziś trudnością, ponieważ stolica oferuje dziesiątki ciekawych miejsc, w których znajdują się dania dopasowane do wymagań każdego. 

Kuchnia wegetariańska

Dieta wegetariańska wyklucza spożywanie mięsa, w tym nawet zup, sporządzonych na kościach. Zarówno nabiał, jak i ryby w niektórych wariantach tej diety są dopuszczalne. Jedzenie w oparciu o wegetarianizm dziś już nie jest dużym problemem. W każdym większym mieście można z łatwością znaleźć chociaż kilka jadłodajni, które oferują swoim klientom zdrowe i pyszne potrawy jarskie. To dobry pomysł na spędzenie niedzielnego popołudnia z rodziną lub przyjaciółmi oraz romantyczny obiad lub kolację z ukochaną osobą. 

Pomysłem na zdrowe jedzenie w Warszawie są m.in.:

  • City Restaurant na Włochach, gdzie szefowie kuchni, tworząc swoje dania, współpracują z dietetykami,
  • Everest-Nepal na Ochocie serwujące dania kuchni indyjskiej i nepalskiej, bogatej w orientalne smaki,
  • Ontano bistro w Wilanowie oferujące kuchnię włoską i śródziemnomorską z opcją wegetariańską,
  • El Caribe na Żoliborzu mogące się pochwalić bogatą ofertą kuchni karaibskiej,
  • Art Sushi w Śródmieściu raj dla wszystkich miłośników shushi,
  • Rani na Ursynowie – pełna aromatów i ciekawych smaków kuchnia indyjska.

Kuchnia i styl jedzenia fit

Bez rozsądnego, zdrowego jedzenia nie ma nawet mowy o byciu fit. Zarówno dieta, jak i regularne ćwiczenia są kluczem do szczupłej sylwetki i dobrego samopoczucia. Jednak, aby jedzenie służyło, a nie obciążało organizm, należy pamiętać o kilku ważnych zasadach. 

  1. Regularność posiłków – najważniejsza zasada. Mówi o konieczności spożywania potraw w miarę regularnych odstępach czasu. Dietetycy mówią o 4-5 posiłkach dziennie, spożywanych co 3-4 godziny. Ponadto porcje nie powinny być zbyt duże. Lepiej jeść częściej mniejsze porcje niż 3 razy dziennie większe. 
  2. Przekąski – między głównymi posiłkami zdarza się podjadanie fast foodów czy słodyczy. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie w takich chwilach po owoc lub warzywo. Zdrowe jedzenie dla np. dzieci można urozmaicić przez zwykłe pokrojenie warzyw w paski lub zdrową sałatkę.
  3. Nie objadanie się w późnych godzinach wieczornych – częste spożywanie obfitych posiłków na noc nie jest dobrym pomysłem. Organizm musi całą swoją energię przeznaczyć na trawienie, przez co można mieć problemy z zaśnięciem.
  4. Unikanie potraw przetworzonych – pęd życia i wieczna gonitwa sprawiają, że z wygody wybiera się najprostszą opcję gwarantującą nasycenie – fast food. Jest to co prawda, jak sama nazwa wskazuje, bardzo szybki sposób, lecz niekoniecznie zdrowy. W daniach tego typu znajduje się wiele składników chemicznego pochodzenia, które w kontakcie z organizmem człowieka mogą zostać rozpoznane jako “obce” i uruchomić całą kaskadę stanów zapalnych, w tym alergii, zatruć oraz spowodować zaburzenie mikroflory jelitowej. Systematyczne spożywanie dań tego rodzaju sprzyja rozwojowi wielu chorób, w tym otyłości i schorzeń układu sercowo-naczyniowego.